Summa sidvisningar

måndag 27 februari 2012

En liten förkultur på en måndag förmiddag

Efter en helg fylld av födelsedagskalas var det dags att återuppta studierna igen. För att bryta av studierna så gjorde jag ett litet avkok på pilsnermalt (200 gram) så jag fick ut lite "mat" till jästen. Blev en liten vört med SG 1044 Ö. Borde räcka....


Använder en gammal räkhink som förkulturkärl. Tänkte väl införskaffa en riktigt E-kolv sen när jag väl får till detta me förkulturer. Det finns pengar att spara genom att spara jästen från föregående gång. Jippi!


Sista bryggden jag gjorde sparade jag lite jästslurry för att prova till nästa. Var första gången för mig men det var inte så svårt att spara och tvätta jästen. Dock är jag fortfarande osäker hur mycket jäst jag behöver men jag har snappat upp att man tar ungefär 2 liter vört/20 liter bryggd. Alltså man gör en förkultur på 2 liter som man sedan ska ha till 20 liter ölbryggd. Eftersom jag endast brygger 10 litersbatch så tog jag knappa 1 liter vört. För övrgt var det Safale US-05 jäst så det är inte hela världen om det går åt skogen.....

Pojkarna och (flickorna?) på www.Bryggradio.com har gjort en liten film där dom förklarar hur man gör en förkultur. Kanon!

Hur man gör en förkultur

Som ni ser finns det 2 lager jäst. Det understa lagret består av död jäst och humle och lite annat smått och gått. Det ljusa lagret ovanför är själva jästen som man kan använda igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar